Навчальна дисципліна "Основи інклюзивної освіти"
Група 232
Тема. Команда психолого – педагогічного супроводу дитини з ООП
План
1.
Завдання КППС.
2.
Склад КППС.
3.
Принципи діяльності команди
супроводу.
4.
Функції вихователя інклюзивної
групи.
5.
Функції асистента вихователя.
6.
Функції асистента дитини.
7.
Функції батьків дитини з ООП
та їх права.
Перелік рекомендованої
літератури
1.
Асистент учителя в
інклюзивному класі : навч.-метод. посіб. / Н.М. Дятленко, Н.З. Софій, О.В.
Мартинчук, Ю.М. Найда / За заг. ред. М.Ф. Войцехівського. – Київ : ТОВ
Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 172 с.
2.
Індекс інклюзії: дошкільний
навчальний заклад: Навчально методичний посібник / Кол. упорядників: Патрикеєва
О. О., Дятленко Н. М., Софій Н.З., Найда Ю. М. Під заг. ред. Шинкаренко В. І. —
К.: ТОВ «Видавничий дім “Плеяди”», 2011. — 100 с.
3.
Колупаєва А.А. Професійне
співробітництво в інклюзивному навчальному закладі : навч.- метод. посіб. /
А.А. Колупаєва, Е.А. Данілявічуте, С.В. Литовченко. – Київ : Видавнича група «А.С.К.», 2012. – 197 с. –
(Серія «Інклюзивна освіта»).
2. Колупаєва
А.А. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова
ланка. Путівник для педагогів : навч.-метод. посіб. / А.А. Колупаєва, О.М.
Таранченко. – Київ, 2010. – 96 с.
3. Луценко
І.В. Актуальні питання
діяльності асистента вчителя
в інклюзивному класі
/ І.В. Луценко // Особлива
дитина: навчання і виховання. – 2016. – №4. – С. 7–13.
4. Нагорна
О.Б. Особливості корекційно-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми
потребами : навч.-метод. посіб. / О.Б. Нагорна. – Рівне, 2016. – 141 с.
З метою
забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з ООП утворюється команда
психолого-педагогічного супроводу (далі – КППС).
Психолого-педагогічний супровід – це комплексна
система заходів з організації освітнього процесу і розвитку дитини, передбачена
ІПР.
На КППС покладається виконання
таких завдань:
• збір інформації про особливості розвитку
дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби;
• визначення напрямів психолого-педагогічних, корекційно-
розвиткових послуг, що можуть бути надані в
межах закладу освіти на підставі висновку ІРЦ (інклюзивно – ресурсного центру),
і забезпечення надання цих послуг;
• розроблення ІПР (індивідуальної програми
розвитку) для кожної дитини з ООП і моніторинг її виконання з
метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
• надання методичної підтримки
педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
• створення належних умов для інтеграції
дітей з ООП в освітнє середовище;
• проведення консультативної роботи з
батьками дітей з ООП щодо особливостей їхнього розвитку, навчання і виховання;
• проведення інформаційно-просвітницької
роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою
недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього і
неупередженого ставлення до дітей з ООП.
До команди супроводу входять:
постійні учасники:
завідувач ЗДО і вихователь - методист, вихователь, асистент вихователя,
практичний психолог, соціальний педагог, учитель-дефектолог (з урахуванням
освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог, вчитель - логопед і батьки
або законні представники дитини з ООП та інші;
залучені фахівці:
медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти
системи соціального захисту
населення, служби у
справах дітей та
інші.
Загальне
керівництво КППС покладається на завідувача ЗДО, який несе відповідальність за
виконання покладених на КППС
завдань і розподіл функцій між її учасниками.
Принципи діяльності Команди супроводу:
–
повага до індивідуальних особливостей дитини з
ООП;
–
дотримання інтересів дитини з
OOП, недопущення дискримінації та
порушення її
прав;
–
командний підхід;
–
активна співпраця з батьками
дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розробки IПP;
–
конфіденційність та дотримання етичних
принципів;
–
міжвідомча співпраця.
Функції вихователя інклюзивної
групи:
– забезпечення
освітнього процесу дитини з ООП з урахуванням
особливостей
її розвитку та ІПP;
– підготовка
інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості
навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її сильні сторони та потреби;
результати виконання дитиною освітнього плану;
– участь
у підготовці індивідуального навчального плану дитини з ООП;
– визначення спільно з іншими педагогічними
працівниками рівня
досягнення
кінцевих цілей навчання, передбачених ІПP;
– створення
належного мікроклімату в колективі;
– надання інформації батькам про стан засвоєння
освітнього плану
– дитиною
з ООП;
– оцінка
рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
Функції
асистента вихователя
• Спостереження за дитиною з метою вивчення її
індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів і потреб;
• участь в організації освітнього процесу
дитини з ООП;
• участь у розробці ІПP;
• участь у підготовці індивідуального
навчального план та індивідуальної навчальної програми;
• адаптація освітнього середовища і навчальних
матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням
індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;
• оцінювання спільно із вихователем рівня
досягнення кінцевої мети навчання, передбаченої ІПР;
• підготовка інформації для учасників
засідання КППС за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних
особливостей, інтересів і потреб;
• надання
інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини
з ООП
Асистент
дитини призначається для дітей, які мають складні порушення
розвитку.
Асистентом дитини можуть бути фахівці у сфері
надання соціальних послуг,
соціальні працівники, один
з батьків дитини з ООП або особи, уповноважені ними, які пройшли
спеціальне навчання, що підтверджено відповідним свідоцтвом.
Функції асистента дитини
• надання санітарно-гігієнічної допомоги
(вмивання, миття рук, одягання, роздягання, взування, допомога у користуванні
туалетом тощо);
• організація пересування і допомога під
час пересування у закладі освіти та на його території;
• організація харчування і допомога у
прийманні їжі;
• навчання користуванню технічними
допоміжними й обов’язковими гігієнічними засобами (протезами, ортезами,
інвалідними візками, катетерами тощо);
• спостереження за станом здоров’я
відповідно до медичних рекомендацій, допомога у проведенні відповідних процедур
(контроль за прийманням ліків за призначенням лікаря, вимірювання артеріального
тиску тощо).
Важливою
частиною КППС є батьки. Батьки беруть участь в ухваленні рішень, що впливають
на освіту та розвиток дитини.
Як учасники
освітнього процесу батьки мають право:
•
надавати свій дозвіл на проведення
комплексного оцінювання розвитку дитини в ІРЦ;
•
мати повну інформацію про
умови навчання дитини;
• надавати необхідну інформацію, що може
вплинути на навчання і поведінку дитини у школі;
• брати участь у розробленні ІПР;
• отримувати від учителів та інших
спеціалістів інформацію про розвиток, навчання й успішність дитини, зокрема про
реалізацію ІПР;
• мати доступ до інформації про навчання
дитини в школі, включаючи результати оцінювання і звіти;
• отримувати консультації фахівців, які
працюють з дитиною;
• регулярно отримувати звіти про успіхи
дитини упродовж навчального року;
• надавати дозвіл на додаткові послуги, що
їх може потребувати дитина;
• оскаржувати рішення, які, на думку
батьків, не найкращим чином задовольнятимуть ООП дитини, та працювати з КППС
над пошуком кращих рішень .
Питання для самоконтролю
1. Які
основні завдання стоять перед командою психолого-педагогічного супроводу дитини
з особливими освітніми потребами?
2. Хто
входить до складу команди психолого-педагогічного супроводу?
3. Які
функції виконують вихователь та асистент вихователя в освітньому процесі?
4. Які
обов’язки покладаються на асистента дитини під час інклюзивного навчання?
5. Яка
роль батьків у команді психолого-педагогічного супроводу?
Комментариев нет:
Отправить комментарий