вторник, 31 марта 2020 г.

Дистанційне навчання

Навчальний предмет "Основи логопедії"
Група 241

Тема.   Організація спеціальної логопедичної допомоги дітям в країні.


План
1.     Особливості роботи закладів системи освіти
2.     Особливості роботи закладів системи охорони здоров'я.

Рекомендована література 
1.     Довідник учителя – логопеда / Авт. – упор. Лупінович С.М. – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 112 с.
2.   Игры в логопедической работе с детьми / Под ред. Селиверстова В.И. – К.: Просвещение, 1985.
3.     Логопедія: підручник / За ред. М.К. Шеремет. – Вид.3-тє, перер. та доповн. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2015. – 776 с.
4.     Мастюкова Е.М., Филичова Т.Б. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников. – М.: Просвещение.
5.     Синьов В.М., Коберник Г.М. Основи дефектології. – К.: Вища школа, 1994.
6.     Фомичёва М.Ф. Воспитание у детей правильного произношения. – М.: Просвещение, 1989.
7.     Филичёва Т.Б., Чевелёва Н.А., Чиркина Г.В. Основы логопеди. – М.: Прсвещение, 1989.


          Діти з мовною патологією довгий час продовжували навчатися в умовах загальноосвітньої школи, незважаючи на те, що вже на початку двадцятого століття було достатньо відомостей про значну поширеність мовних порушень серед дітей. В 1928 році професор Ф.А. Рау  підкреслив важливість питання про необхідність організації дошкільної допомоги дітям з дефектами мови з метою виправлення мовних порушень до моменту вступу дитини до школи. Ф.А. Рау виділив легкі форми мовних недоліків, які можуть бути виправлені вихователями дитячих садків, які пройшли логопедичну перепідготовку, і важкі форми мовної патології, які можуть коригуватися тільки спеціалістами – логопедами в спеціальних групах.
         В 1930 році при нервово – психіатричній клініці ім. Соловйова була відкрита перша логопедична група для заїкуватих дошкільників.        Першими спеціалізованими дошкільними закладами в  стали ясла для заїкуватих дітей і логопедичний напівстаціонар, організований за ініціативою відомого психіатра і суспільного діяча В.А. Гіляровського.     
  Логопедична допомога дітям з іншими дефектами надавалась лише в експериментальних групах або амбулаторно в дитячих поліклініках.        
  В 70-і роки в СРСР почався інтенсивний розвиток спеціалізованої сітки дошкільних закладів в системі Міністерства освіти. У зв'язку з цим органами народної освіти і охорони здоров'я була широко розгорнута робота по виявленню дітей дошкільного віку, що потребують корекції мовних вад.
     В наш час потреба в таких закладах зростає. Найбільш перспективним є спеціалізований дитячий садок, де створюються найбільш благо приємні умови для розвитку дітей – логопатів. В таких закладах забезпечується всебічний розвиток фізичних і розумових здібностей дітей, своєчасне усунення вторинних відхилень психічного розвитку і підготовка дітей до школи. Виховання і навчання дітей в умовах спеціальних закладів здійснюється на основі загально дидактичних принципів, що розроблені дошкільною педагогікою. Але вибір методичних прийомів залежить від:
1)    Характеру і структури дефекту,
2)    Часу виникнення дефекту,
3)    Рівня психічного розвитку.
         Відбір дітей з мовними вадами в спеціальні дошкільні заклади здійснює медико – педагогічна комісія. Вона визначає, в групу якого профілю направляється дитина і на який час. Наприклад, діти з ЗНМ зараховуються в спеціалізований заклад на 2 – 3 роки навчання, залежно від віку і рівня мовного недорозвитку; діти з ФФН і заїканням – на 1 рік; діти з порушенням окремих звуків – на півроку.

Організація спеціальної логопедичної допомоги дітям в країні.

Заклади системи народної освіти.                    Заклади системи охорони здоров”я.             .
 


  1.Спеціалізовані мовні дитячі садки.              1. Логопедичні кабінети при поліклініках
                                                                               2.Сурдологічні кабінети при поліклініках     
  2.   Школи – інтернати для дітей з
      важкими мовними   вадами                        3.Мовні стаціонари при дитячих лікарнях

3. Логопедичні групи при масових                 4.  Санаторії для дітей з важкими                                                                                  
дитячих садках.                                                       мовними  порушеннями              
                                                  

Спеціалізовані мовні дитячі садки.
Приймаються діти з 4 років.
Показання:
1.     дислалія.               4. алалія
2.     дизартрія               5. заїкання
3.     ринолалія

Створюються такі групи:
1)    для дітей з ФФН,
2)    для дітей з ЗНМ,
3)    для дітей з простою дислалією,
4)    для дітей, що заїкаються.

Якщо в такий дитячий садок потрапляють діти з ринолалією чи дизартрією і їх недостатньо для відкриття окремої групи, то їх зараховують в групу ЗНМ.

Протипоказання (не зараховуються):
-      розумово відсталі діти
-      з порушенням опорно – рухового апарата
-      з психічними захворюваннями
-      з епілепсією
-      з туберкульозом
-      з інфекційними захворюваннями шкіри.

Для маленьких дітей (до 4 років) можуть організовуватись спеціалізовані ясла, куди приймають дітей з заїканням або важким недорозвитком мови.

  Логопедичні групи при масових дитячих садках.
В масових дитячих садках працюють логопеди. На початку кожного навчального року логопед проводить обстеження дітей старших груп з метою виявлення логопатів і формує логопедичну групу. З дітьми проводяться корекційні логопедичні заняття згідно плану роботи. В основному це діти – дислаліки, що не вимовляють окремі звуки. Заняття можуть бути індивідуальні, групові і фронтальні.

Спеціалізовані школи – інтернати для дітей з важкими мовними порушеннями.
Такі інтернати створюються для дітей, які через важкі мовні недоліки не можуть навчатися в масових школах.
Показання:
1)    алалія, афазія
2)    важка дислалія
3)    дизартрія
4)    заїкання
5)    алексія, аграфія, дислексія, дисграфія.
              Такі школи мають 2 відділення:  1) ЗНМ
                                                                       2) заїкання.

Логопедичні та сурдологічні кабінети при поліклініках.
Логопед, що працює в поліклініці, має приймати всіх бажаючих дітей (до 15 років), що звертаються за допомогою. Крім того, в його обов”язки входить проведення консультацій та роз”яснюваьних бесід з батьками, вихователями, вчителями.
Сурдологічні кабінети приймають дітей, що мають проблеми зі слухом.

Мовні стаціонари при дитячих лікарнях.
При дитячих лікарнях організовуються спеціальні відділення для дітей, що мають важкі порушення мови.

Напрями роботи:
-      медикаментозне лікування,
-      психотерапія,
-      фізіотерапія,
-      загартування,
-      логопедичні заняття.
До дітей прикріплений вихователь, який проводить заняття за програмою дитячого садка. Лікування триває від 3 місяців до 1 року.

Санаторії для дітей з важкими мовними вадами.
Направляються діти, які, крім важких мовних порушень, мають ослаблену нервову систему за загальні проблеми зі здоров”ям.
Дітей комплектують в групи. До кожної групи прикріплений вихователь. Постійний нагляд з боку медичних працівників, лікування, загартування, логопедичні заняття.


Запитання і завдання для самоконтролю
1. Коротко охарактеризуйте історію розвитку навчання дітей з мовною патологією.
2. Перелічіть заклади системи народної освіти і заклади системи охорони здоров”я, які надають логопедичну допомогу дітям.
3. Які показання та протипоказання для заразування дітей до спеціалізованих мовних дитячих садків?
4. Охарактеризуйте роботу логопедичних груп при масових ЗДО.



Комментариев нет:

Отправить комментарий